طراحی گام به گام سیستمهای اطلاعات مدیریت در یک موسسه تجاری نمونه 1

صفحه نخست مدیروبلاگ تماس باما E mail خدمات آموزشی خدمات نرم افزاری
***********************************************

بازاریابی و فروش مستقل از یکدیگر نبوده و توجه به نکات مهم در امر بازاریابی و کارآفرینی موجب انسجام و یکپارچگی برنامه های مدیریت در یک سازمان میگردد. تغییرات بسیار سریع در محیط و عدم ثبات در تجارت و اقتصاد باعث افزایش یا تغییر در روند چرخه عمر محصول/خدمت بر اساس مدلهای تعالی سازمان گردیده و بشر امروز را به تجارت جهانی وابسته نموده است.
روشهای بازاریابی دانش ظریف و پیچیده ای است که فراتر از یک دسته تاکتیک های ساده فروش میباشد لذا توجه به اتنخاب استراتژی جهانی که مقدمات آن تدوین طرح بازاریابی و توجه به مراحل بازاریابی است، باعث میشود تاتحقیقات بازاریابی به برآورد ویژگیهای محصول/خدمات همراه با تدوین طرح ارتباطات بازاریابی به گزینش روشها و کانالهای موثر تبلیغات منجر شود از سوئی تدوین راهنمای سازمان از ابزارهای ایجاد بخش ارتباط با مشتری و پانل مشتریان بهره میگیرد.


برنامه ریزی و اجرای یک طرح صنعتی- تجاری
1. بررسی طرح
1.1. ثبت و بررسی فرصت سرمایه‌گذاری: در این سیستم تمام ایده‌های پیشنهادی (فرصت‌های سرمایه‌گذاری) ارایه شده، با جزییات کامل ثبت و نگهداری می‌شوند. برخی از جزییات مذکور عبارتند از عنوان ایده، مشخصات پیشنهاد دهنده، منابع مالی و اعتباری مورد نیاز، توان مالی پیشنهاد دهنده و مدت زمان اجرای طرح است.
1.1.1. ثبت مشخصات ایده
1.1.1.1. عنوان ایده
1.1.1.2. مشخصات ایده دهنده
1.1.1.3. مدت زمان اجرای پروژه
1.1.1.4. کل منابع مالی و اعتباری مورد نیاز
1.1.1.5. بررسی توان مالی ایده دهنده
1.1.1.6. بررسی قیمت مشابه خارجی
1.1.2. بررسی ایده ها: با مطابقت جزییات ایده با ضوابط، مقررات و استانداردهای موردنظر و نظر کارشناسی، ایده‌ها بررسی و اولویت‌بندی می‌شوند. ایده‌هایی که با استانداردهای سازمان مغایر باشند و یا حداقل ویژگی‌های موردنظر را نداشته‌باشند، در این مرحله رد می‌شوند. مشخصات و نظرهای بررسی‌کنندگان ایده‌ها ثبت و نگهداری می‌شود.
1.1.2.1. میزان مطابقت با استانداردهای سازمان
1.1.2.2. اولویت‌بندی ایده‌ها
1.1.2.3. ثبت بررسی‌کنندگان ایده
1.1.2.4. قبول یا رد ایده
1.1.3. ثبت مکاتبات مربوط به طرح
1.2. تشخیص فرصت‌های سرمایه‌گذاری
1.2.1. تعریف پروژه
1.2.1.1. عنوان و فرمت مطالعه
1.2.1.2. صنعت مورد مطالعه
1.2.1.3. نوع مطالعه
1.2.1.4. محل جغرافیایی مطالعه
1.2.1.5. انتخاب مشاور پروژه
1.2.2. بررسی گزارش پروژه‌یابی
1.2.3. طرح‌های پیشنهادی
1.2.4. مشخصات طرح
1.2.4.1. میزان سرمایه ریالی و ارزی
1.2.4.2. مقادیر سالانه مواد و انرژی
1.2.4.3. منابع تکنولوژی ماشین‌آلات
1.2.5. ثبت مکاتبات طرح
1.3. نشر فرصت‌های سرمایه‌گذاری
1.3.1. اطلاع‌رسانی ایده
1.3.1.1. نوع اطلاع‌رسانی
1.3.1.2. شرح اطلاع‌رسانی
1.3.1.3. طرح‌های اطلاع‌رسانی شده
1.3.2. سمینار ایده‌یابی
1.3.2.1. مشخصات سمینار
1.3.2.2. طرح‌های ارائه شده
2. ارزیابی شریک خصوصی : در این بخش پیشنهاد ‌دهندگان با توجه به سوابق اجرایی و تولیدی، امتیاز‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند. چنانچه ایده‌دهندگان حداقل رتبه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در طرح پیشنهادی را کسب کنند، با ایشان تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود.
2.1. ثبت سوابق متقاضی در مدیریت اجرا و تولید طرح‌های صنعتی
2.2. ثبت سوابق صنعتی متقاضی در زمینه تولید
2.3. امتیاز‌دهی طرح
2.4. رتبه‌بندی طرح
2.5. انعقاد تفاهم‌نامه
3. امور مشاوران
3.1. انتخاب مشاور: در پایگاه اطلاعاتی سیستم طرح‌ها فهرست و مشخصات شرکت‌های مشاوره‌ای نگهداری می‌شود. زمانی که یک طرح نیاز به بررسی پیش‌ امکان‌سنجی و یا امکان‌سنجی داشته باشد، با شرکت‌های مشاوره‌ای مکاتبه و درخواست پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد مشاوران، بر مبنای قیمت و کیفیت آنها اولویت‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند. شرکتی که بالاترین امتیاز را داشته‌باشد، به‌عنوان مشاور انتخاب می‌شود. سپس قرارداد مشاوره منعقد می‌شود. برای اطمینان از درستی انجام کار و نتایج مربوطه، ناظرانی برای نظارت بر امکان‌سنجی انتخاب می‌شوند. اطلاعات مربوط به قرارداد‌ها و ناظران به‌صورت کامل ثبت و نگهداری می‌شود
3.1.1. درخواست ارائه قیمت
3.1.2. مدت زمان پروژه
3.2. عقد قرارداد
3.2.1. ثبت مشخصات قرارداد
3.2.2. لیست نیروی انسانی اصلی پروژه
3.2.3. ثبت مشخصات ناظر
3.2.4. ثبت اطلاعات نظارت
3.3. ارزیابی و رتبه‌بندی مشاوران
4. امکان‌سنجی و تصمیم‌گیری اجرای طرح: در سیستم طرح‌ها لازم است اطلاعات امکان‌سنجی در یک پایگاه داده‌ها ذخیره و نگهداری شود که شامل موارد زیر است:
i. مشخصات کلی طرح، شامل اهداف طرح، میزان منابع انسانی، اقلام عمده هزینه تولید و درآمد
ii. مشخصات محصولات، موارد کاربرد، محصولات جایگزین داخلی/خارجی، قیمت محصول مشابه داخلی/خارجی، قیمت فروش و پیش‌بینی قیمت تمام شده
iii. اطلاعات ارزیابی بازار، میزان تقاضای فعلی، پیش‌بینی میزان تقاضای آتی، میزان تولید جهانی در سال مورد مطالعه، پیش‌بینی ظرفیت، سهم بازار و مصرف‌کنندگان عمده
iv. اطلاعات میزان واردات و صادرات و میزان تولید داخلی
v. اطلاعات مربوط به دانش فنی و فن‌آوری
vi. اطلاعات لازم درباره ویژگی‌های فیزیکی، مانند سطح زیربنای مورد نیاز، امکانات زیربنایی مورد نیاز ازجمله میزان آب، برق ،گاز و ترکیب نیروی انسانی مورد نیاز
vii. اطلاعات اقتصادی طرح، مانند برآورد سرمایه‌گذاری در گردش ارزی/ریالی، برآورد سرمایه‌گذاری ثابت ارزی/ريالی، برآورد سرمایه‌گذاری کل ارزی/ریالی، نرخ تسعیر ارز، منابع تأمین سرمایه، پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی از قبیل نقطه سر به سر تولید، نرخ برگشت سرمایه، ، دوره برگشت پویا، میزان صرفه‌جویی ارزی، نرخ ساده برگشت سرمایه، دوره برگشت سرمایه، درصد ارزش افزوده و نسبت فروش
4.1. ثبت نتایج امکان‌سنجی
4.1.1. مشخصات عمومی گزارش
4.1.1.1. محل اجرای طرح
4.1.1.2. میزان اشتغال‌زایی
4.1.1.3. پیش‌بینی مدت زمان اجرا
4.1.1.4. پیش‌بینی هزینه تولید
4.1.1.5. پیش‌بینی میزان فروش
4.1.2. مشخصات محصول
4.1.3. ارزیابی بازار
4.1.3.1. میزان تقاضای فعلی
4.1.3.2. پیش‌بینی ظرفیت
4.1.3.3. مصرف‌کنندگان عمده
4.1.3.4. سهم بازار
4.1.4. میزان واردات و صادرات و تولید داخلی
4.1.5. مشخصات تکنولوژی مورد نیاز
4.1.6. ابعاد فیزیکی طرح
4.1.6.1. امکانات زیربنایی
4.1.6.2. سطح زیربنا (متر مربع)
4.1.6.3. نیروی انسانی
4.1.6.4. تجهیزات و ماشین‌آلات
4.1.7. ابعاد اقتصادی طرح
4.1.7.1. منابع تأمین سرمایه
4.1.7.2. پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی
4.1.7.3. برآورد سرمایه ارزی و ریالی
4.2. بررسی گزارش امکان‌سنجی توسط کارشناسان
4.3. ابلاغ اجرای طرح
4.4. تغییر در طرح
4.4.1. بررسی کارشناسان
5. اطلاعات پایه
5.1. فهرست انواع محصولات
5.2. فهرست مشخصات اشخاص حقیقی/حقوقی
5.3. فهرست انواع روش‌های اطلاع‌رسانی
5.4. فهرست انواع دانش فنی
5.5. فهرست انواع گروه‌های ماشین‌آلات
5.6. ثبت اولویت‌ها و کف سرمایه‌گذاری
5.7. ثبت اطلاعات مشاورین
5.8. ثبت اطلاعات انواع مدارک اثبات توان مالی
6. گزارش‌ها
6.1. مطالعات پروژه‌یابی به تفکیک سال
6.2. فهرست طرح‌های مصوب به تفکیک سال
6.3. قراردادهای امکان‌سنجی به تفکیک سال
6.4. قراردادهای پیش امکان سنجی به تفکیک سال
6.5. فهرست طرح‌های سرمایه‌گذاری استان‌های محروم
6.6. فهرست تفاهم‌نامه‌های غیرفعال
6.7. فهرست طرح‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک نوع صنعت
6.8. فهرست طرح‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک استان
6.9. فهرست تفاهم‌نامه‌های مبادله شده با بخش خصوصی
6.10. گزارش خلاصه امکان‌سنجی
6.11. گزارش وضعیت شاخص‌های بهره‌وری
پس از مرور تعریف مبانی اولیه مورد نیاز در یک موسسه تجاری و یا صنعتی- اکنون با دید بازتری به سراغ طراحی سیستم اطلاعاتی مدیریت مورد نیاز در موسسه فرضی خواهیم رفت
سیستمی که در صدد طراحی آن هستیم دارای خصوصیات زیر است:
از شما بعنوان مشاور سیستمهای اطلاعاتی درخواست شده است براساس بانک اطلاعاتی مدیریت رابطه ای و یا بر اساس متدولوژی SSADM به طراحی پایگاه داده فرایند واحد پشتیبانی، تدارکات، بازاریابی و فروش بپردازید.
پروژه مربوط به کارخانه الف است که پس از تجزیه و تحلیل توسط یکی از دانشجویان مدیریت در این ترم کامل گردیده است واین دانشجو کلیه کارهای این کارخانه را بصورت برگه ای و سنتی با استفاده از مطالب فرا گرفته شده انجام داده است. اطلاعات دریافت شده از کارخانه بشرح زیر است:
از نظر جغرافيايي، بخشي از آن در دفتر مركزي و بخشي از آن در كارخانه قرار دارد. مديريت فروش در دفتر مركزي، مديريت انبار ها و مديريت توليد در كارخانه قرار دارند. بخشي از مديريت فروش در كارخانه مستقر بوده و به نام مديريت فروش كارخانه ناميده مي شود. از نظر زیر ساخت های سخت افزاری شرکت ارتباط بين كارخانه و دفتر مركزي از طريق مودم برقرار مي گردد
مدیریت از تجزیه و تحلیلگر سیستم تقاضا نموده است که سیستم دسترسی کاربران به اطلاعات به اینصورت انجام شود که هر کاربر برای استفاده از این سیستم، دارای یک شناسه کاربری و کلمه عبور باشد که برای وی تعریف شده است و باید با آن وارد شود. با توجه به حقوق مشخصی که هر کاربر دارد، قادر به انجام کارهایی در این سیستم می باشد.
در قسمت ورود اطلاعات شامل ثبت پیش فاکتور، ثبت حواله، تایید حواله و... بوده که بصورت زیر انجام میشود:
ثبت پیش فاکتور: پیش فاکتور در دفتر فروش در دفتر مرکزی با مراجعه مشتری ثبت می شود. کارشناس فروش، مسئول ثبت و ویرایش پیش فاکتور ها می باشد.
ثبت حواله: پس از ثبت پیش فاکتور، به دنبال تایید مشتری و با ارائه پیش فاکتور، حواله برای وی صادر می گردد. این کار توسط کارشناس فروش انجام میگیرد. باید توجه داشت که سیستم ثبت حواله را ازروی پیش فاکتور صادر شده انجام می دهد.
تایید حواله: پس از ثبت حواله، حواله با تایید مدیر فروش رسمیت خواهد داشت.
ارسال درخواست تولید یا صدور دستور بارگیری: پس از آنکه حواله به مدیریت فروش کارخانه ارسال شد، در آنجا مورد بررسی قرار می گیرد.در صورتی که به تعداد کالای مورد درخواست در حواله،در انبار موجود بود ، از موجودی انبار کاسته و برای ارسال کالا، سند دستور بارگیری ثبت می شود. سند دستور بارگیری بخشی از سیستم انبار می باشد.سند دستور بارگیری توسط انبار دارد در اختیار حمل و نقل قرار گرفته تا کالا را به مشتری برساند.
در صورتی که کالا به تعدا مورد نیاز در حواله ، در انبار موجود نباشد، برای کالای با مشخصات مذکور و به تعداد مشخص شده در حواله، سفارش تولید ثبت می گردد. سند سفارشتولید ، بخشی از سیستم تولید می باشد. پس از اتمام تولید ، مدیر تولید، سند دستور بارگیری را مشابه بالا برای انبار صادر می نماید تا کالا در اختیار مشتری قرار داده شود.
الف) ابتدا به ترسیم مدل تجاری، شمای پایگاه اطلاعاتی پرداخته و سپس به ترسیم نمودار ساختار وظایف بهمراه نمودار توالی وظایف پرداخته و سپس وضعیت کارخانه را بطور دقیق مطالعه نموده و به طراحی نمودار ERD بپردازید. ترسیم این مدل همان مدلسازی داده ها بوده که میبایست در چند گام ترسیم شود در اولین گام از ترسیم نمودار ERD یا همان Enterprise Relation Dieagram باید انواع موجودیت های موجود در فضای مسئله را از طریق شناسنامه ارتباط موجودیتها شناسایی نمود.
راهنمائی: در این پروژه موجودیت های قسمت دفتر فروش مرکزی ؛ مشتری، کارشناس فروش ، مدیر فروش، نام کاربری و رمزعبور، پیش فاکتور/حواله و صورت حساب می باشد.
بعد از ترسیم نمودار ERD ارتباط میان هر دو زوج با بررسی نموده و نوع ارتباط میان دو موجودیت را مشخص نمائید. به عنوان مثال در شکل مربوطه ارتباط میان کارشناس فروش و صورتحساب از نوع صدور می باشد. همچنین ارتباط میان کارشناس فروش با مشتری و پیش فاکتور/حوله ازنوع ثبت وسپس درجه والزام این ارتباط ها را بررسی نمائید.(درجه 1:1 درجه 1:n درجه m:n)
مثلا هر مدیر فروش می تواند یک یا چند پیش فاکتور را ثبت کند که ارتباطی از نوع 1:n است و الخ
به انواع صفات موجودیت ها هم توجه شود صفاتی چون صفات شناسه، صفات توصیفی و صفات ار جاعی و...
فرمها باید بگونه ای طراحی شود که پس از وارد کردن رمزعبور و نام کاربری هر کاربر، به صفحه مربوط به خود برود. اطلاعات ثبت شده آنها شامل: شماره کارمندی، نام و نام خانوادگی ، بخش(منظور بخش انبار،دفتر فروش مرکزی، دفتر فروش کارخانه و یا تولید می باشد)،سِمَت و حقوق می باشد که همانطور که گفته شد این قسمت قبلا توسط عاملین مربوطه پر شده است.
ابتدا مشتری محترم به کارشناس فروش مراجعه و کارشناس با ورود به بخش خود با ثبت اطلاعات مشتری که شامل کد مشتری (جهت شناسایی مشتری در خرید های بعدی)، آدرس دقیق محل تحویل جنس، تلفن، نقدینگی و تخفیف فرم مربوطه را پر می نماید. بعد از این مرحله مشتری با عنوان درخواست خود کارشناس فروش اقدام به ثبت فرم پیش فاکتور/حواله رفته و اطلاعاتی مثل نام خریدار، و کد مشتری، شماره فاکتور، لیست اجناس، قیمت اجناس(شامل قیمت کل و قیمت یک کالا)، تاریخ سفارش، تعداد سفارشات(فی) را پر می نماید . بعد این فرم به اطلاع مشتری رسیده و مشتری آنرا تایید می کند طبق درخواست های کلی پروژه عنوان شده بود که پیش فاکتور زمانی که به تایید مشتری گرامی رسید به حواله تبدیل می شود.. بعد از این مراحل فرم پیش فاکتور/حواله که در حال حاظر حکم حواله را دارد از طریق شبکه به مدیر فروش فرستاده می شود.
مدیر فروش هم باید حواله مربوطه را تایید کند. طبق صحبت های عنوان شده در این قسمت هم گزینه ای مشابه در نظر گرفته شده است که اگر مدیر فروش آن را تیک دار نماید حواله مربوطه کلیه مراحل را انجام داده و از طرفی باید در مخزن یا همان DataBaseپایگاه داده ذخیره گردد و به کارخانه ارسال شود.
راهنمائی: در اینجا فلگی در نظر بگیریدکه اگر شرط یعنی این تحقق یابد، گزینه تیک خورده و حواله مربوطه تائید گردد.
در هنگام تحویل کالا به مشتری، باید صورت حسابی هم دریافت نماید این فرم توسط کارشناس فروش صادر میگردد و فیلدهای آن شامل: کد مشتری، کد حواله، نام مشتری، لیست اجناس،قیمت اجناس، تاریخ سفارشات، تعداد سفارشات و ...
سپس به ترسیم نمودار نمودار DFD (Data Flow Diagram) و یاBubble Chart (نام دیگر این دیاگرام هم هست چون در آن کلیه ارتباطات مابین موجودیت ها را در حباب هایی ترسیم می کنیم) و همراه با CFD در دو و یا حداقل سه سطح بپردازید.
نکته : نمودار سطح اول نمودار DFD به Context Diagram معروف است.
در هنگام ترسیم نمودار همزمان از pspec و SSPEC هم استفاده کنید بگونه ای که در آن اطلاعاتی مربوط به flag های استفاده شده در نمودار دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.
ج) به ترسیم نمودار STD یا مدلسازی رفتاری پرداخته وسعی در پیش بینی کلیه رفتار های سیستم نمائید.
د) موارد دیگری که لازم است در حین کار به ترسیم آن بپردازید عبارتنداز: مشخص کردن مدت زمان فعالیتها برای انجام هر یک از فعالیت های پروژه، تهیه جدول تخصیص منابع ، طبقه بندی فعالیتهای پروژه که ابتدا به صورت MACROSCOPIC ، DD( تعریف اشیاء استفاده شده و یا تولید شده توسط سیستم) ، ترسیم ارتباط جداول و ترسیم ماتریس وابستگی موجودیت- وظیفه را بهمراه تعریف تعریف نیازهای اطلاعاتی سیستم و نمودار گردش داده ها بر اساس نمودار هیپو، محتوائی و یا هر نمودار دیگری که بتوان استفاده کرد؛ جهت مشخص کردن وروی- خروجی سیستم پرداخته - مسائل و مشکلات رابهمراه محدودیتهای پروژه و نهایتا به معماری سیستم اطلاعاتی بپردازید. بیاد داشته باشید همزمان بایستی مدل مفهومی، ساختار منطقی، نمودار ارتباطی، عوامل و شاخصهای مدیریت- فرایند، تمودار تحلیل هزینه، که در این نمودار از هزینه های پنهان نیز نباید غفلت نمود – نمودار توالی وظایف- فایده بهمراه سیستم مدیریت و تعریف ( عناصر داده ای- سابقه ها- کلیدها- روابط- ساختار پرونده و ساختار فیزیکی) را انجام دهید.
در پستهای بعدی به پاسخ این مورد خواهیم پرداخت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر